متاسفانه وضعیت آموزش زبان انگلیسی در مدارس چندان رضایت بخش نیست .
به ندرت می توان دانش آموزی را یافت که توانسته باشد از طریق آموزش رسمی در مدارس به تسلط در زبان ( انگلیسی ) دست یافته باشد !
در این یادداشت به دنبال یافتن مقصر نیستم هرچند مهم ترین عامل در این زمینه را نوع نگرش مسئولان نسبت به کلیت یادگیری این زبان می دانم .
هنوز بسیاری از مسئولان زبان انگلیسی و مشابه را با زبان بیگانه یاد می کنند !
در نوع نگرش مسئولان همین بس که برای یادگیری این درس در سطح متوسطه که دوران مهمی است در سال اول دبیرستان فقط 3 ساعت در هفته و در سال دوم و سوم فقط دو ساعت ( معادل یک زنگ ) در هفته به این درس اختصاص داده می شود !
واقعا اگر معلمی هم بخواهد به صورت جدی وارد فرآیند یادگیری شود با این وقت محدود چه می تواند بکند ؟
در حالی که به نظر می رسد یادگیری این زبان یک ضرورت است و کلید ارتباط با دنیای بیرون محسوب می شود .
اخیرا بحث ورود آموزش زبان انگلیسی به دوره ابتدایی مطرح شده است ؛ هرچند این بحث سال هاست که وجود دارد و هنوز اجرایی نشده است !
بخوانید :
" ورود زبان انگليسي به دوره ابتدايي
تاريخ و ساعت : ۱۵ فروردين ۱۳۸۹ - ۱:۰۷ کد خبر : 24391
وزير آموزش و پرورش گفت: ورود درس زبان انگليسي به دوره ابتدايي در شوراي عالي آموزش و پرورش در حال بررسي است.
حميدرضا حاجيبابايي در گفتوگو با فارس اظهار داشت:در تحول بنيادين آموزش و پرورش، براي كاهش حجم كتب درسي فكر شده است،همچنين اين كتابها از لحاظ حجم و محتوا مورد بررسي قرار ميگيرد.
وي گنجانده شدن درس زبان انگليسي در دوره ابتدايي را مورد بحث فراوان دانست و بيان كرد: اين درس به شدت در شوراي عالي آموزش و پرورش مورد بحث است و بعد از جمعبندي نظرات كارشناسان، نظر نهايي اعمال ميشود . "
به عنوان معلمی که سال هاست این درس را تدریس می کنم باید بگویم که علاوه بر نگرش نادرست مسئولان نسبت به این درس ، معلمان هم رغبت چندانی برای ایجاد فضای جدی یادگیری در کلاس ندارند !
شاید تکنولوژی آموزشی برای یادگیری این درس و نیز امکاناتی چون آزمایشگاه زبان و... در مدارس ضعیف و یا ناچیز باشد اما نکته مهم آن است که نه اراده و انگیزه کافی در دانش آموزان و نه در معلمان برای چالش در مورد یادگیری این درس وجود ندارد !
به نظر می رسد اگر قرار است تحولی در آموزش زبان انگلیسی صورت گیرد باید به صورت کیفی و نه کمی صورت گیرد .
بهتر است به جای رشد طولی ، به محتوا و کیفیت کار افزوده شود ضمن آن که به صورت هم زمان ورود این درس به مقطع ابتدایی هم به صورت جدی و متفاوت مورد مطالعه قرار بگیرد .
برای ایجاد انگیزه در معلمان هم باید این مساله در یک دیدگاه کلی و سیستمی مورد مطالعه قرار بگیرد و نقش اول در سیاست گزاری و برنامه آموزشی باید به معلمان داده شود چرا که مجری و تعیین گر اصلی همان معلمان هستند ...
حميدرضا حاجيبابايي در گفتوگو با فارس اظهار داشت:در تحول بنيادين آموزش و پرورش، براي كاهش حجم كتب درسي فكر شده است،همچنين اين كتابها از لحاظ حجم و محتوا مورد بررسي قرار ميگيرد.
وي گنجانده شدن درس زبان انگليسي در دوره ابتدايي را مورد بحث فراوان دانست و بيان كرد: اين درس به شدت در شوراي عالي آموزش و پرورش مورد بحث است و بعد از جمعبندي نظرات كارشناسان، نظر نهايي اعمال ميشود . "
به عنوان معلمی که سال هاست این درس را تدریس می کنم باید بگویم که علاوه بر نگرش نادرست مسئولان نسبت به این درس ، معلمان هم رغبت چندانی برای ایجاد فضای جدی یادگیری در کلاس ندارند !
شاید تکنولوژی آموزشی برای یادگیری این درس و نیز امکاناتی چون آزمایشگاه زبان و... در مدارس ضعیف و یا ناچیز باشد اما نکته مهم آن است که نه اراده و انگیزه کافی در دانش آموزان و نه در معلمان برای چالش در مورد یادگیری این درس وجود ندارد !
به نظر می رسد اگر قرار است تحولی در آموزش زبان انگلیسی صورت گیرد باید به صورت کیفی و نه کمی صورت گیرد .
بهتر است به جای رشد طولی ، به محتوا و کیفیت کار افزوده شود ضمن آن که به صورت هم زمان ورود این درس به مقطع ابتدایی هم به صورت جدی و متفاوت مورد مطالعه قرار بگیرد .
برای ایجاد انگیزه در معلمان هم باید این مساله در یک دیدگاه کلی و سیستمی مورد مطالعه قرار بگیرد و نقش اول در سیاست گزاری و برنامه آموزشی باید به معلمان داده شود چرا که مجری و تعیین گر اصلی همان معلمان هستند ...
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر