۱۳۸۸ دی ۱۱, جمعه

بیانیه مهم میرحسین موسوی درباره وقایع عاشورا و روزهای پس از آن

بیانیه مهم میرحسین موسوی درباره وقایع عاشورا و روزهای پس از آن


نوروز:

میرحسین موسوی در بیانیه ای به مناسبت وقایع عاشورای حسینی و روزهای پس از آن ضمن انتقاد از برخوردهای خشونت آمیز نیروهای حکومتی با ملت عزادار ایران راه حل های پنجگانه خود را برای خروج وضعیت بحرانی فعلی ارائه کرد. این نامزد معترض به نتایج انتخابات ضمن خودجوش خواندن اعتراضات مردمی در تاسوعا و عاشورای حسینی در راه حل های پنجگانه خود بر اهمیت مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه در مقابل مردم، تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخابات، آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها ، آزادی مطبوعات و رسانه ها و به رسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی تاکید کرد.

به گزارش نوروز متن کامل بیانیه به شرح زیر است:


بسم الله الرحمن الرحیم



السلام علیک یا ابا عبدالله. انی سلم لمن سالمکم و حرب لمن حاربکم و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم.

فیالیتنی کنت معکم فافوزا فوزا عظیما


همواره به اینجانب و دوستان گفته می شد که اگر شما اطلاعیه ندهید مردم به خیابانها نخواهند آمد و آنان از اعتراضات و مطالبات خود دست برخواهند داشت وآرامش به کشور برخواهد گشت. بنده به عنوان یک همراه جنبش عظیم سبز مردمی با این نظر موافق نبودم و می اندیشیدم که تا اصلاحات لازم با تکیه براصول روشن که می توان آنها را از قانون اساسی استخراج کرد، صورت نگیرد ، آب رفته به جوی باز نخواهد گشت.

برای مراسم عاشورای حسینی علیرغم درخواستهای فراوان، نه جناب حجت الاسلام و المسلمین کروبی اطلاعیه دادند و نه حجت الاسلام و المسلمین خاتمی اطلاعیه صادر کردند و نه بنده و دوستانم. با این وصف یک بار دیگر مردمی خداجوی به صحنه آمدند و نشان دادند که شبکه های وسیع اجتماعی و مدنی که در طول انتخابات و بعد از آن به صورت خود جوش شکل گرفته است، منتظر اطلاعیه و بیانیه نمی مانند. در حالی که مردم نه روزنامه همراه و مشوقی در کنار خود داشتند و نه از صدا و سیما، به عنوان رسانه ای ملی و بی طرف و منصف و عاقل بهره می بردند. باز همه ملت ها و جهانیان شاهد بودند که در میان طوفانی از تهدیدها و تبلیغات و تکفیرها و اهانتها، عزاداران حسینی در این روز مقدس حسین حسین گویان به صورت مسالمت آمیز و بدون شعارهای تند روانه میدانها و مسیرهایی شدند که خود انتخاب کرده بودند و این بار نیز چون دفعات گذشته با اعمال تحریک آمیز مواجه شدند، خشونت های غیرقابل باور چون زیر کردن راهپیمانان، تیراندازی نیروهای لباس شخصی که امروز هویت آنها بر کسی پوشیده نیست و روز بروز پرده از چهره آنان و سرانشان کنار زده می شود، فاجعه ای را آفرید که اثرات آن به این زودی از صحنه سیاسی کشورمان رخت برنخواهد بست.

مشاهده فیلم های تکان دهنده عاشورا نشان می دهد که اگر شعارها و حرکات جاهایی به سمت افراط غیر قابل قبول کشانده می شود، ناشی از به زیر انداختن افراد بی گناه از روی پل ها و بلندی ها، تیراندازی ها و آدم زیر کردن ها و ترورهاست . جالب آنکه در بعضی از این فیلم ها دیده شده است که مردم در پشت چهره نیروهای انتظامی و بسیجی مهاجم برادران خود را می بینند و در شرایط بحرانی و پر از خشم و هیاهوی آنروز سعی می کنند بدانها آسیبی نرسد. اگر صدا و سیما یک جو انصاف و عقل داشت می توانست برای تلطیف فضا و نزدیک کردن مردم به همدیگر گوشه ای از این صحنه ها را نشان دهد. ولی هیهات! جریان روزهای بعد از عاشورا و گسترش دستگیریها و دیگر تمهیدات دولتی نشان می دهد که مسئولان اشتباهات گذشته را این بار در وسعت بیشتر تکرار می کنند و آنها می اندیشند سیاست ارعاب تنها راه حل است.

گیرم که چند روز با دستگیریها ، خشونت ها ، تهدیدها و بستن دهان روزنامه ها و رسانه ها سکوت برقرار گردید، تغییر قضاوت مردم را نسبت به نظام چگونه حل می کنید؟ تخریب مشروعیت را چگونه جبران می نمائید؟ نگاه ملامت آمیز و متعجب همه جهانیان از این همه خشونت یک دولت به ملت خود را چگونه تغییر می دهید؟ با مشکلات بر زمین مانده اقتصادی و معیشتی کشور که به دلیل ضعف مفرط دولت روزبروز وخیم تر می شود چه می کنید؟ با چه پشتوانه ای از کارآمدی و انسجام ملی و سیاست خارجی موثر، سایه قطعنامه ها و امتیازخواهی های بیشتر را در سطح بین الملل از سر کشور و ملتمان دور می کنید؟

اینان می اندیشند با عقب راندن نخبگان و روشنفکران و دانشگاهیان و فعالان از صحنه سیاسی خواهند توانست بدون پرداختن ریشه ای به مسائل امروز کشور به دیروز قبل از انتخابات برگردند؟ اما کسانی که تاریخ را خوانده اند و کمی با ماهیت پیچیده جوامع آشنایی دارند می دانند که این تفکر ناشی از یک توهم واقع گریز و پناه بردن به رویکردهای کم عمق و گول زننده است .

بنده به صراحت و روشنی می گویم فرمان اعدام و قتل و زندانی کروبی و موسوی و امثال ما مشکل را حل نخواهد کرد . سخنان روز چهارشنبه میدان انقلاب و قبل از آن نماز جمعه هفته پیش دانشگاه که توسط چهره های منتسب به نظام ایراد گردید، نتایج هر نوع اقدام تروریستی را مستقیما به سمت کانون نشانه خواهد رفت و گره مشکل بحران کنونی را نا گشودنی خواهد ساخت. گوساله و بزغاله خواندن بخش عظیمی از جامعه و خش و خاشاک نامیدن آنان و مباح کردن خون عزاداران حسینی فاجعه ای است که هم اکنون توسط افرادی مشخص و صدا و سیما در جامعه رخ داده است. این چه سخنرانی است که از تریبون دولتی مردم را به جنگ با یکدیگر دعوت می کند و یک عده را حزب الله می نامد و عده ای دیگر را حزب الشیطان؟ بارها در یک سخنرانی کوتاه اعلام می کند مردم توجه کنید جنگ است! آیا این سخنان دعوت به جنگ و شورش داخلی نیست ؟ با توجه به استفاده از اصطلاحات مذهبی و اشاره به آیات و روایات ، این مراجع عظام و روحانیون فاضل هستند که می توانند بگویند با این گونه اشخاص چه می توان کرد؟

آنچه به بنده به عنوان یک فرد کوچک این جامعه مربوط می شود استقبال از هر هجمه ای در راه اسلام و کشور عزیزمان است و سخنان چند روز اخیر بنده را به یاد کلام امام رحمه الله علیه می اندازد که " بکشید ما را ، ما نیرومند تر می شویم". بنده ابایی ندارم که یکی از شهدایی باشم که مردم بعد از انتخابات در راه مطالبات به حق دینی و ملی خود تقدیم کردند و خون من رنگین تر از آن شهدا نیست.

بنده به صراحت می گویم تا وجود یک بحران جدی در کشور به رسمیت شناخته نشود، راهی برای خروج از مشکلات و مسائل پیدا نخواهد شد. عدم اذعان به بحران ، توجیه گر ادامه راه حل های سرکوبگرانه خواهد شد. اذعان به وضعیت بحرانی می تواند راه حل را نه در سرکوب که بر سر آشتی ملی قرار دهد . تهمت بی دینی و همراهی با قدرتهای بیگانه مستکبر و افراد بدنام و جریانهای منحوسی چون منافقین به فرض آنکه به حذف فیزیکی تعدادی از خدمتگزاران اسلام و مردم منتهی شود ناشی از چشم بستن به ماهیت مشکلات ملی کشور است. من به عنوان یک دلسوز می گویم منافقین با خیانت ها و جنایت های خود مرده اند، شما برای کسب امتیازهای جناحی و کینه ورزی آنها را زنده نکنید .

من لازم می دانم قبل از آنکه راه حل خودم را برای خروج از بحران مطرح سازم ، برهویت اسلامی و ملی و مخالف سلطه بیگانگان و وفادار به قانون اساسی ما و جنبش سبز تاکید نمایم. ما پیروان اباعبدالله حسین علیه السلام هستیم. ما شیفتگان حریتی هستیم که منادیش آن امام مظلوم بود . ما پیرو کسی هستیم که در قلمرو وسیع اسلامی ربودن خلخالی از پای یک زن را برنمی تابید. ما معتقد به تفسیر رحمانی از اسلام هستیم که انسانها را یا هم کیش هم می دانند و یا همسانانی در خلقت. نگاهی که بر کرامت ذاتی انسان باور دارد و برنمی تابد که ضارب او در زندان با غذایی جز شبیه غذای او نگهداری شود و یا مورد شکنجه و امثال آن قرار گیرد.

بنده و دوستان عزیزم که امروز بسیاری از آنها در زندانها محبوس هستند پای بندان سرسخت استقلال کشور هستیم و از اینکه بازار اسلامی ما تبدیل به یک بازار مکاره برای کالاهای بیگانه شده است رنج می بریم. ما به شدت با فساد موجود که ناشی از سیاستهای سوء و عدم تدبیر است مخالفیم. ما می گوئیم نهاد بزرگ و تاثیر گذاری چون سپاه اگر هر روز چرتکه بیاندازد که قیمت سهام چقدر بالا و پائین رفته نمی تواند از کشور و منافع ملی آن دفاع نماید؛ هم خود به فساد کشیده می شود و هم کشور را به فساد می کشاند . ما می گوئیم و حاضریم در مباحثات نشان دهیم که امروز منافع و حقوق مستضعفان و کارگران و کارمندان و سایر اقشار ملت در یک فساد بزرگ در حال غرق شدن است . جنبش سبز مخالف دروغ است و آنرا آفتی خانمان برانداز برای کشور می داند و از اینرو دروغ های سیاسی و امنیتی و اقتصادی و فرهنگی و امثال آنرا خطری بزرگ برای کشور می دانیم.

ما یک دولت و نظام صادق و رئوف و با شفقت و مبتنی بر آراء مردم می خواهیم که به تنوع آراء و عقاید مردم نه به شکل تهدید که بلکه بصورت یک فرصت نگاه کند. ما سرک کشیدن به زندگی خصوصی مردم، تفتیش عقاید، تجسس، بستن روزنامه ها و محدود کردن رسانه ها را مخالف دین مترقی و رهایی بخش خود و مخالف قانون اساسی برآمده از این دین می دانیم. ما ضایع کردن یک ریال از بیت المال را در جهت اهداف باندی و جناحی حرام می دانیم و می گوئیم که سند چشم انداز ملی بیست ساله که به تایید همه ارکان نظام رسیده است امروز به یک ورق پاره بی ارزش تبدیل شده است. ما هشدار می دهیم که رقیبان بزرگی در منطقه با رشدهای اقتصادی دو رقمی در حال ظهور هستند و روز به روز قوی تر می شوند . درحالیکه ما متاسفانه از دادن یک بودجه سالانه و نگهداشتن حسابهای ذخیره ارزی و امانت در سپرده های مردم و پاسخگویی در مقابل دیوان محاسبات عمومی و مجلس شورای اسلامی عاجز هستیم .

ما نه آمریکایی هستیم و نه انگلیسی . تا حال نه کارت تبریکی برای روسای کشورهای بزرگ فرستاده ایم و نه امید یاری آنها را داریم و می دانیم با اصالت قدرت در روابط بین اللمل هر کشور به دنبال منافع ملی خود است و ما بیزار از کسانی هستیم که بر عرف و اعتقادات دینی و ملی ملت خود احترام نمی گذارند . و مضحک است که بما تهمت اهانت به قرآن ، عاشورای امام حسین یا پاره کردن عکس حضرت امام قدس سره زده شود . مسلما حرمت شکنی اگر در روز عاشورا صورت گرفته باشد مورد تایید ما نیست، اما بدترین نوع حرمت شکنی را کشتن بندگان بیگناه و عزادار در روز عاشورا و در ماههای حرام می دانیم .

اما من برآنم که راه حل مشکلات پیش آمده و بحران موجود چنین است؛ وضعیت کشور امروز چون رودخانه خروشان و عظیمی است که سیلابهای تند و حوادث گوناگون باعث طغیان و گل آلود شدن آن شده است . راه آرام کردن این رودخانه بزرگ و روشن ساختن و زلال کردن آب آن در یک اقدام سریع و عاجل امکان پذیر نیست . اندیشیدن باین گونه راه حلها که عده ای توبه کنند و عده ای معامله کنند و بده و بستانی صورت گیرد تا این مشکل بزرگ حل شود عملا به بیراهه رفتن است .
بنده راه حل را در روانه ساختن نهرها و چشمه هایی از آب روشن و شیرین به بستر این رودخانه می دانم که بتدریج و طی یک فرآیند تدریجی کیفیت آب و وضع رودخانه را تغییر دهد . و نیز اعتقاد دارم که هنوز دیر نشده است و نظام ما آن قدرت را دارد که در صورت تدبیر و در صورت داشتن یک نگاه احترام آمیز و توام با ملاطفت به همه ملت و اقشار آن این مهم را بانجام برساند . بنده تعدادی از این راه حلها را که چون نهرها و چشمه هایی از اب روشن می تواند فضای ملی را تحت تاثیر قرار دهد و اوضاع را به سمت بهبود ببرد، بیان می کنم :
1- اعلام مسئولیت پذیری مستقیم دولت در مقابل ملت و مجلس و قوه قضائیه به نوعی که از دولت حمایت های غیرمعمول در مقابل کاستی ها و ضعف هایش نشود و دولت مستقیما پاسخگوی مشکلاتی باشد که برای کشور ایجاد کرده است . به یقین اگر دولت کارآمد و محق باشد خواهد توانست جواب مردم و مجلس را بدهد و اگر بی کفایت و ناکارآمد بود مجلس و قوه قضائیه در چهارچوب قانون اساسی با او برخورد خواهند کرد .
2- تدوین قانون شفاف و اعتماد برانگیز برای انتخاباتها به نوعی که اعتماد ملت را به یک رقابت آزاد و منصفانه و بدون خدعه و دخالت قانع سازد . این قانون باید شرکت همه ملت را علیرغم تفاوت در آراء و اندیشه ها تضمین کند و جلوی دخالت های سلیقه ای و جناحی دست اندرکاران نظام را در همه سطوح منتفی سازد . مجالس اولیه انقلاب می تواند به عنوان الگویی مورد توجه قرار گیرند .
3- آزادی زندانیان سیاسی و احیاء حیثیت و آبروی آنها . بنده یقین دارم که این اقدام نه به ضعف که به درایت نظام تعبیر خواهد گشت . و نیز آگاهیم که جریانهای سیاسی منحطی با این راه حل مخالف هستند .
4- آزادی مطبوعات و رسانه ها و اجازه نشر مجدد روزنامه های توقیف شده جزء ضروریات روند بهبود است . ترس از آزادی مطبوعات باید از بین برود و تجربیات جهانی در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد . گسترش کانال های ماهواره ای و اهمیت یافتن آنها و تاثیرگذاری قاطع این رسانه که بخوبی ناکافی بودن روش های قدیمی و محدودیت صدا و سیما را می رساند . پارازیت ها و محدودیت های اینترنتی می تواند برای مدت کوتاهی اثرگذار باشد . تنها راه چاره داشتن رسانه هایی متنوع و آگاه و آزاد در داخل کشور است . آیا زمان آن نرسیده است که با اقدامی شجاعانه و ناشی از اعتماد به متفکران و نیروهای خلاق جامعه ، نگاهها را از آنسوی مرزها به شکوفایی خلاقیت سیاسی و فرهنگی و اجتماعی داخلی برگردانیم ؟
5- برسمیت شناختن حقوق مردم برای اجتماعات قانونی و تشکیل احزاب و تشکل ها و پایبندی به اصل 27 قانون اساسی . اقدام در این زمینه که می تواند با درایت و همکاری همه علاقمندان به کشور صورت گیرد در طول چند ماه می تواند فضایی توام با دوستی و محبت ملی را جایگزین در گیری سازمان بسیج و نیروهای امنیتی با مردم و یا درگیری مردم با مردم نماید .
به بندهای فوق پیشنهادات دیگری نیز می توان اضافه کرد . به نظر بنده حتی یک جوی کوچک زلال در این بین می تواند مغتنم باشد . ضرورتی ندارد همه بندها با هم شروع شود . مشاهده عزم در این راه بروشنی افق کمک خواهد کرد . و کلام آخر آنکه همه این پیشنهادات بدون نیاز به توافق نامه و مذاکره و داد و ستدهای سیاسی و از موضع حکمت و تدبیر و خیرخواهی می تواند اجرایی شود .
Share/Bookmark

۱۳۸۸ دی ۱۰, پنجشنبه

امام جمعه مشهد معترضان به خامنه‌ای را «بزغاله و گوساله» خواند


سخنران تجمع روز چهارشنبه حامیان دولت در میدان انقلاب با حمله شدید به معترضان و مخالفان دولت و تمجید از رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «تنها گزینه رهبری روی کره زمین» معترضان به آیت‌الله خامنه‌ای را «مشتی بزغاله و گوساله» خواند.



احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، که در اجتماع هزاران نفر از حامیان دولت که به دعوت سازمان تبلیغات اسلامی و برای محکومیت آنچه «هتک حرمت مراسم عاشورا» خوانده شد سخن می‌گفت، مخالفت با ولایت فقیه را مخالفت با امام زمان، اصل امامت، قرآن و اسلام خواند.


امام جمعه مشهد با تشبیه درگیری‌های معترضان و نیروهای دولتی به جنگ حزب‌الله با حزب شیطان اضافه کرد که امروز جنگ حزب‌الله و حزب‌الشیطان در عرصه این کشور بروز پیدا کرده و این جنگ جنگی قطعی و صریح است.

با گذشت نزدیک به هفت ماه از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، اعتراض‌هایی که با واکنش به نتایج اعلام شده انتخابات آغاز شد، همچنان ادامه دارد و ابعا گسترده‌تری به خود گرفته است و در تازه‌ترین تجمعات اعتراضی شخص آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، و جایگاه او به عنوان ولی فقیه مورد چالش معترضان قرار گرفت.


این اعتراض‌ها از نخستین روزهای پس از انتخابات با سرکوب شدید نیروهای امنیتی روبه‌رو شد و در یکی از خشونت‌بارترین این برخوردها، در روز عاشورا دست‌کم هشت تن، به روایت مقامات دولتی، در تهران جان باختند.


با این حال مقامات دولتی که از سوی معترضان متهمند که با رعایت نکردن حرمت ماه محرم به روی راه‌پیمایان آتش گشوده‌اند، معترضان را به حرمت‌شکنی متهم کردند و برای راه‌پیمایی سراسری روز چهارشنبه در پاسخ به این «حرمت‌شکنی» فراخوان دادند.


در همین زمینه آقای علم‌الهدی به سران معترضان خطاب کرد که مطالبه به ناحق ابطال انتخابات بستر را برای جریان‌های الحادی و منافقان آماده کرد و روز عاشورا این مطالبه به ناحق به محاربه انجامید.
وی همچنین منافقین، عنوانی که در ادبیات مسئولان جمهوری اسلامی به اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق اطلاق می‌شود، را رهبران حوادث روز عاشورای تهران خواند و با استناد به سخنان آیت‌الله خمینی در مورد محارب بودن اعضای سازمان مجاهدین، معترضان روز عاشورا را نیز محارب دانست.


آقای علم‌الهدی که سخنانش در این جمع با شعارهای راه‌پیمایان علیه رهبران مخالفان دولت جمهوری اسلامی همراهی می‌شد، همچون دیگر مقامات دولتی از سران مخالفان به عنوان سران فتنه یاد کرد و افزود که اکنون که رهبری راه توبه را برای سران فتنه باز گذاشته است، آنها باید در ضرب‌العجلی که قوه قضائیه تعیین می‌کند توبه کنند وگرنه محارب شناخته خواهند شد و این مردم و این نظام با آنها به عنوان محارب برخورد می‌کند.


وی اصل محوری نظام را ولایت فقیه خواند و با اشاره به شعارهای معترضان علیه آیت‌الله خامنه‌ای، معترضان را مشتی «بزغاله و گوساله» خطاب کرد، عنوانی که در شعارهای تجمع‌کنندگان هم انعکاس یافت و حامیان دولت با استفاده از این عنوان برای میرحسین موسوی خواستار اعدام وی شدند.


این بخش از اظهارات امام جمعه مشهد، در متنی که در خبرگزاری‌ها منتشر شده است انعکاس نیافت، اما تلویزیون دولتی ایران علاوه بر انعکاس این بخش از سخنان، شعارهایی را از حامیان دولت در این مراسم علیه آقای موسوی و دیگران رهبران معترضان پخش کرد.


پیشتر برخی از سایت‌های خبری منتقد دولت از انتشار گسترده پوسترها و تابلونوشته‌هایی با مضمون مخالفت با میرحسین موسوی و دیگر سران معترضان خبر داده و گفته بودند که در این تابلو نوشته‌هایی در مورد «برخورد انقلابی مردم با سران فتنه» به چاپ رسیده است.


نظیر چنین تجمعاتی در دیگر شهرهای ایران نیز گزارش شده است.


اظهارات آقای علم‌الهدی و شعارهای هواداران دولت بر ضد رهبران معترضان در حالی است که در روزهای اخیر بر حجم اقدامات دستگاه‌های امنیتی و قضایی جمهوری اسلامی علیه نزدیکان میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی افزوده شده و پس از آن که در روز عاشورا خواهرزاده میرحسین موسوی به ضرب گلوله به قتل رسید، در روزهای اخیر بسیاری از مشاوران نزدیک میرحسین موسوی و محمد خاتمی نیز دستگیر شده‌اند.


مقامات دولتی قتل سید علی حبیبی موسوی، خواهرزاده میرحسین موسوی، را کار «گروه‌های ترور» می‌دانند و برخی از سایت‌های خبری از جمله پارلمان‌نیوز خبر داده‌اند که «یک مقام عالی‌رتبه نظام» در این زمینه با خانواده حبیبی موسوی ابراز همدردی کرده و خواستار جدیت و تلاش مضاعف دستگاه‌های مربوطه برای شناسایی و برخورد با عاملان این اقدام شده است.


مقام عالی‌رتبه نظام عنوانی است که سایت‌های خبری در نقل قول‌های غیررسمی خود از آیت‌الله خامنه‌ای از آن استفاده می‌کنند.
راديو فردا
Share/Bookmark

۱۳۸۸ دی ۹, چهارشنبه

ترانه زبان آتش

ترانه زبان آتش , جديدترين اثر استاد شجريان در وصف وقايع اخير :
 تفنگت را زمين بگذار , اگر جان را خدا داده , چرا بايد تو بستاني



استاد آواز ايران به تازگي اثري تحت عنوان زبان آتش و آهن با شعري از زنده ياد فريدون مشيري در دستگاه شور ضبط نموده اند. اين اثر با آهنگسازي استاد شجريان و تنظيم مجيد درخشاني با همكاري اركستر سمفونيك و در دستگاه شور اجرا شده است. گويا در ابتدا قرار بر اين بود كه اين اثر در دستگاه ماهور اجرا شود ولي بدنبال وقايع رخ داده در كشورمان دستگاه اجرايي اين اثر طبق تشخيص استاد از دستگاه ماهور به شور تغيير داده شد.

(فريدون مشيري)

تفنگت را زمين بگذار

كه من بيزارم از ديدار اين خونبارِ ناهنجار


تفنگِ دست تو يعني زبان آتش و آهن


من اما پيش اين اهريمني ابزار بنيان كن


ندارم جز زبانِ دل -دلي لبريزِ مهر تو-


تو اي با دوستي دشمن.


زبان آتش و آهن


زبان خشم و خونريزي ست


زبان قهر چنگيزي ست


بيا، بنشين، بگو، بشنو سخن، شايد


فروغ آدميت راه در قلب تو بگشايد.


برادر! گر كه مي خواني مرا، بنشين برادروار

تفنگت را زمين بگذار

تفنگت را زمين بگذار تا از جسم تو


اين ديو انسان كش برون آيد.


تو از آيين انساني چه مي داني؟


اگر جان را خدا داده ست


چرا بايد تو بستاني؟


چرا بايد كه با يك لحظه غفلت، اين برادر را


به خاك و خون بغلطاني؟


گرفتم در همه احوال حق گويي و حق جويي


و حق با توست


ولي حق را -برادر جان-


به زور اين زبان نافهم آتشبار


نبايد جست...


اگر اين بار شد وجدان خواب آلوده ات بيدار

تفنگت را زمين بگذار...


دانلود ترانه زبان آتش : سرور1 سرور2 سرور3
-------------------------------------------------

آهنگ با كيفيت MP3 128
آهنگ با كيفيت 64 OGG
آهنگ با كيفيت WMA 20 ( مخصوص تلفن همراه )
لينك غير مستقيم ( Rapidshare )
آهنگ با كيفيت MP3 128
ايرانيان انگلستان
Share/Bookmark

۱۳۸۸ دی ۸, سه‌شنبه

هادي قابل : گفتمان حسینی و گفتمان یزیدی

هادي قابل :گفتمان حسینی و گفتمان یزیدی



عن رسول الله صلی الله علیه و آله: "ان لقتل الحسین فی قلوب المومنین حراره لن تبرد ابدا".(1) همانا برای شهادت حسین(علیه السلام) در دل انسانهای با ایمان شعله ای هست که هرگز خاموش نشود.
بسم الله الرحمن الرحیم، الحمد لله رب العالمین * الصلوه والسلام علی سیدالا نبیاء والمرسلین* ابی القاسم محمد * صلی الله علیه وعلی اهل بیته الطیبن الطاهرین*
چرا پرچم خونین حسینی از پس قرنها وزمانهای بسیار همچنان در اهتزاز است؟ چرا علیرغم همه ستیزهای دشمنان حسینی، وتلاش فراوان برای محو ونابودی آن، همچون ستاره ای درخشان در آسمان دل واندیشه انسانهای آزاده ، اصلاح طلب، عدالتخواه، می درخشد وسوسو می زند؟ راستی مگر در گذر تاریخ از انسانهای بزرگ، پیامبران، اولیاء وصالحان، کشته وشهیدی نبوده است؟ چرا نام ویاد آنها همچون نام ویاد حسین(ع) جاودانه نمانده است؟ پاسخ آن را در سخن آغازین که از پیامبر(ص) نقل کردم می یابیم. این پیوند دلهای انسانهای آزاده با گرمی خون حسین(ص)، راز ورمز جاودانگی آن است، اما چرا جنین است؟ بدان جهت که حماسه حسینی بزرگترین حماسه انسانی تاریخ بشریت است. حماسه ای که فراتاریخی، فراجغرافیایی، فرا زمانی و حتی فرا دینی برای دمیدن روح حقیقت، آزادگی وعدالت در همگان با هر اندیشه ومرامی است. تا راه را برای رسیدن به تعالی وسعادت بنماید، زیرا او چراغ روشن راه هدایت وسعادت برای گم گشتگان وادی حیرت وگمراهی است. که پیامبر مکرم اسلام (ص) فرمود" ان الحسین مصباح الهدی وسفینه النجاه"(2) حسین چراغ فروزان هدایت وکشتی نجات انسانها به ساحل امن است. بی جهت نیست که حسین(ع) برای هر انسان آزاده از هر مکتب ومرامی الگو می شود. گاندی رهبر استقلال هندوستان گفته است:"من مبارزه را از شهیدان عاشورا آموختم." (3)
برای آنکه به این حقیقت بیشتر پی ببریم به مباحثی که در این دهه تحت" عنوان گفتمان حسینی- علوی وگفتمان یزیدی - اموی" توجه شما حق پویان را جلب می کنم.
مکتب حسین(ع) مکتب آراستن سپاهیان عقل وخرد، در برابر مکتب یزید که مکتب گسترش سپاهیان جهل(4) وحماقت است، می باشد. حسین سپه سالار سپاهیان:

-خرد در برابر بی خردی.


- نور و روشنایی در برابر ظلمت وتاریکی.


- بصیرت وآگاهی در برابرکوردلی ونا آگاهی.


- معرفت و شناخت در برابر جهالت ونادانی.


-دوستی ومحبت در برابر دشمنی وعداوت.


- ارزشها در برابر ضد ارزشها.


- خدمت در برابر خیانت.


- آزادگی در برابر بندگی وبردگی.


- کرامت انسان در برابر تحقیر انسان.


- هدایت وراهنمایی در برابر ظلا لت وگمراهی.


- سعادت وخوشبختی در برابر شقاوت ونگون بختی ، می باشد.

از همین جا است که هر انسانی آنگاه که خودرا در برابر این دو مکتب و دو گفتمان می بیند، عرصه ای برای انتخاب خود می یابد، که یا در اردوی سپاهیان عقل برای مبارزه با سپاهیان جهل قرار گیرد، ویا در زمره سپاهیان جهل باشد وبا عقل وحق بستیزد.
پس راهی که حسین بن علی (ع)در تعریف از زندگی به بشریت نشان داد، راه آزادگی وعزت وسر افرازی است. وپرچمی که او بر افراشت، فرا راه همه آزادیخواهان وعدالت خواهان وعزت جویان است، که رنگ ونژاد وزمان و جغرافیا و حتی دین ومذهب نمی شناسد، وهمگان را در زیر این پرچم قرار می دهد، تا قیام قیامت حق.

ابتدا نگاهی به خواستگاه حسین (ع) بیاندازیم: حسین دست پرورده مکتب محمدی وعلوی وفاطمی است. او در خانه ای زاده وپرورش یافته که ترنم آیات وحی الهی در آن می پیچد. او در آغوش پر مهر پدر بزرگی قرار گرفته که لالاییش ذکر وتسبیح خدا است. او در دامن مادری رشد کرده که طاهره است وبرای زنان مدینه معلم ومربی معارف قرآن واحکام الهی است. او در پای سخن امیر کلام علی بن ابیطالب (ع) بزرگ شده که باب شهر علم پیامبر (ص) است، ویگانه مدعی" سلونی قبل ان تفقدونی"(پیش از آنکه مرا از دست دهید ازمن بپرسید)، است.
حسین دغدغه اش حفظ دین خدا که حاصل رنج های پیامبر(ص) وعلی(ع) وشهادت بزرگانی از اصحاب ویاران پیامبر(ص) است. او می خواهد روش عملی جد وپدرش را در اداره جامعه و احکام وقوانین الهی را پیاده کند. چیزی که در جامعه با حکومت امویان معطل مانده است. او نمی تواند شاهد انحراف از این اصول گرانبها باشد. زیرا این ها ودیعه الهی است.

در مقابل یزید کیست: دست پرورده مکتب ابوسفیان وهند جگرخواره ومعاویه است. او در خانه ای رشد یافته که ترنم کنیزکان آوازه خوان و اشعار جاهلی عرب وصدای جامهای شراب وعربده های مستانه درآن پیچیده است. او در آغوش پدر بزرگی قرار گرفته که همواره در سر سودای برگرداندن پادشاهی عرب را داشته وبا پیامبر(ص) در ستیز بوده است.
او در آغوش مادر بزرگی رشد کرده که به آلودگی وبه کینه توزی شهره و از گوش وبینی حمزه عموی پیامبر(ص) برای خود گردن آویز درست کرد. او در کنار پدری رشد کرده که همواره در ستیز با علی (ع) واهل بیت (ع) وشیعیان آنها بوده است. پدری که مجسمه مکر وفریب وآلودگی، وناقض احکام الله است. و یزید جوانی عیاش، قمارباز و همبازی سگها ومیمو نها است. او دغدغه اش رسیدن به آرزوهای دیرینه اجدادش که پادشاهی موروثی است، می باشد.



حال با این شناخت مختصر از دو چهره مقابل هم، در این مجلس اول فهرستی از گفتمان متقابل این دو مکتب ومرام را تقدیم شما می کنم تا در جلسات بعد به تفصیل پیرامون هر یک سخن بگویم:

1)ولایت حسینی- علوی، در برابر ولایت یزیدی- اموی.


2) اصل حریت و آزادگی، در برابر استبداد وبردگی.


3) اصل عدالتخواهی وظلم ستیزی، در برابر ستمگری وتجاوز.


4) اصل اصلاح طلبی وخیر خواهی، در برابر جنگ وخون ریزی.


5) اصل امر به معروف ونهی از منکر، در برابر انکار دین ودستمایه قرار دادن آن.


6) اصل حفظ حدود الهی وقانون مداری، در برابر تعطیل حدود الهی وقانون شکنی.


7) اصل آگاهی بخشی وبیدار سازی جامعه، در برابر نگهداشتن جامعه در جهل و بیخبری.


8) اصل حق محوری وحق خواهی، در برابر انحراف از حق وخود محوری.


9) اصل پایبندی به عهد وپیمان ووفاداری وامانتداری، در برابر خیانت ونقض پیمانها.


10) اصل بکارگیری وسایل درست وصحیح در رسیدن به اهداف متعالی، در برابر اصل هدف وسیله را توجیه می کند.

انشاء الله در جلسه بعد پیرامون اصل اول سخن خواهیم گفت.

چند جمله هم ذکر مصایب حسین و اهل بیت (علیهم السلام) از مقتل لهوف سید ابن طاووس داشته باشم.
خبر شهادت مسلم بن عقیل پسر عموی بزرگوار حسین (ع) در منزل زباله به آن حضرت رسید. جمعی از اطرافیان حضرت با این خبر ترسیدند واز همانجا جدا شدند. راوی می گوید وقتی خبر شهادت مسلم به اهل بیت (ع) رسید صدای شیون وگریه فضای بیابان را پر کرد، وسیلاب اشگ از دیدگان همه جاری شد. فرزدق عرض کرد ای حسین چگونه به سوی این قوم می روی که با فرستاده تو وپسر عمویت چنین رفتار کردند؟ امام(ع) در حالیکه اشک از دیدگانش جاری بود، فرمود خدای رحمت کند پسر عمویم مسلم را او به راحتی وریحان وبهشت ورضوان الهی بازگشت ووظیفه اش را انجام داد، اکنون نوبت ماست که به وظیفه عمل کنیم. آنگاه اشعاری به این مضمون خواند:

دنیا اگر به چشم لئیمان گرانبها است /پاداش حق گرانتر وبرتر به نزد ما است


گر بهر مرگ پیکر مارا سرشته اند /در راه دوست کشته شدن افتخار ما است


چون سهم ما زروزی دنیا مقدر است/ زیبا تر آن که حرص طلب در دلش بکاست


چون جمع مال عاقبتش ترک گفتن است/ مالی چنین بخیل شدن بهر وی چرا است (5)

پروردگارا به ما راه حسین ، مرام حسین، مکتب حسین، عشق حسین، دوستی حسین، لطف حسین وگرمی خون حسین عطا بفرما. آمین رب العالمین. والسلام علیکم ورحمت الله وبرکاته. اول محرم الحرام 1431هجری قمری
----------------------------------------------
منابع:

1- نوری میرزا حسین، مستدرك الوسائل، ج 10 ص 318.


2- طبری- جامع البیان- جزء 16،ص 343.


3- حکیمی، محمد رضا، قیام جاودانه، چاپ اول، ص 87، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، تهران، 1373ش.


4- کلینی، محمدبن یعقوب، الکافی، ج1، صص 21-23، حدیث جنود عقل وجهل، دارالکتب الاسلامیه،تهران،1388ق.


5- سید ابن طاووس،اللهوف، ترجمه سید احمد فهری، صص 73-74، انتشارات جهان، تهران

صداي معلم
Share/Bookmark

فرازهایی از سخنان آیت الله منتظری

چه مایه تأسف است این که آیت الله خمینی وعده هایی‏ ‏دادند ما هم به تبع ایشان همان ها را مطرح کردیم ، مردم هم به خیال اجرای‏ ‏آنها در صحنه آمدند، انقلاب کردند و هزینه های سنگینی هم دادند، ‏ ‏اما آن‏ ‏وعده ها عملا محقق نشد. ما به مردم قول دادیم که آزادی باشد،‏ ‏استبداد نباشد و به مردم و نظرات آنها بها داده شود، ولی نشد. البته من در‏ ‏حد خود گفتم ولی کسی به نصایح و خیرخواهی ها توجه‏ ‏نکرد... ‏

--------------------------------------------------
در زمان شاه هم کارهایی می شد و ظلمهایی بود اما به اسم دین و اسلام نبود، ولی امروز حرفهایی زده می شود و کارهایی انجام می شود و ‏نگرانی و ناراحتی من این است که تمام خلاف کاری ها و تبعیض ها ‏ ‏به نام اسلام انجام‏ ‏می‎شود; به مردم اهانت می‎شود به اسم اسلام ; افراد به بی دینی متهم‏ ‏می‎شوند به اسم اسلام ; افراد خدمتگزار و متدین کنارگذاشته می‎شوند به اسم‏ ‏اسلام ... ١
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
برخوردهایی هم که با دانشجویان می شود بدون دلیل شرعی و قانونی است به ویژه این که آنها را ستاره دار می کنند وحتی از حق طبیعی تحصیل محروم می نمایند. همین احمد ما با این که من زندانی و از مخالفان سرسخت ‏ ‏شاه بودم و شهید محمد هم فراری بود، با این حال از سوی وزارت فرهنگ و یا ساواک از تحصیل محروم نشد و توانست در دانشگاه پلی تکنیک مدرک مهندسی اش را بگیرد...‏ ‏
-------------------------------------------------
نباید بگذاریم حتی زمینه جنگ و حمله هم فراهم شود. باید با مذاکره مستقیم مشکلات را حل کرد...
------------------------------------------------
حال که بحران خارجی هست نخواهید با ایجاد بحران داخلی کشور را مطابق میل خود اداره کنید. افرادی هم که انتقاد به وضع موجود دارند سکوت نکنند، اما به ‏ ‏گونه ای باید انتقاد کرد که هزینه کمتری داشته باشد و نیروها حفظ شوند...2
------------------------------------------------
------------------------------------------------
وقتى ما از جمهوریت سخن مى‎گوئیم ولى‏ ‏براى جمهور مردم که صاحبان اصلى حکومتند طرفى نمى بندیم و همانند صغار و قاصران و‏ ‏غایبان بى سرپرست ، در امور آنان مى‎نگریم ; و به دلخواه براى جمعیت چند ده میلیونى آنها‏ ‏تصمیم گرفته و بر آنان بدین شیوه حکم مى‎رانیم ; و آنگاه که لب به وجود آزادى‏ ‏مى‎گشائیم ، در عمل ، آزادى را در راه اهداف خود قربانى مى‎کنیم ; و آنگاه که از دین و‏ ‏دیانت سخن مى‎گوئیم تنها به پوسته و ظواهر آن حساسیت نشان داده و از گوهر دین و‏ ‏بخش مهم آن ، اخلاق ، غافل مى‎شویم ; و آنگاه که از عدالت و ظلم ستیزى سخن مى‎گوئیم و‏ ‏مردم از آن قالبى تهى مى‎بینند، و هنگامى که بر کرسى وعظ و خطابه به تقوا و مکارم‏ ‏اخلاق و عرفان و حفظ حریم دیگران دعوت مى‎کنیم ، اما خود به آن پایبند نیستیم ، چگونه‏ ‏توقع داریم از تهاجم به دین و فرهنگ اسلامى در امان باشیم ؟...
------------------------------------------------
بایستى توجه داشت که خشونت ها و رفتارهاى نامعقول ، هنگامى که پوشش‏ ‏یا پشتوانه مذهبى پیدا کنند سبب مى‎شود که این امور غیراخلاقى ، جامه اخلاقى بپوشند; و‏ ‏به همین دلیل توسل به مذهب براى توجیه خشونت و اعمال نادرست ، غیراخلاقى تر است...
------------------------------------------------
درخواستى که از ناقدان محترم دارم این است که پیرامون نقد مطالب اصلى یا فرعى‏ ‏و طرح افکار و نظرات خود، تأمل بیشترى کنند و آنها را هرچند براى خودشان مورد جزم‏ ‏باشد، در محافل علمى ابراز دارند و از سیاسى شدن مباحث علمى پرهیز کنند، که منجر به‏ ‏تدافعات نفى و اثباتى بى محابا و خالى از استدلال ، و بى اثر مى‎گردد... ٣
------------------------------------------------
------------------------------------------------
بروید و کار تشکیلاتی کنید.امروز وضعیت به‏ ‏گونه ای است که فعالیت فردی و پراکنده بازده مناسبی در جامعه ندارد و باید با برنامه و‏ ‏تشکیلات منسجم به فعالیت در جامعه روی آورد...
-----------------------------------------------
انسان مسلمان باید با توکل بر‏ ‏خدا با حریت و آزادگی و بدون تنش و بحران سازی حرف خود را بزند، و در راه‏ ‏انجام وظیفه از افتادن در ورطه روزمرگی و بی تفاوتی پرهیز کرده و مشکلات ، مانع‏ ‏حق طلبی و حق گویی نشود; چرا که خداوند در سوره "عصر" پس از ایمان ، عمل‏ ‏صالح و توصیه به حق ، توصیه به صبر، پایداری و بردباری را از اوصاف انسانهای‏ ‏باایمان می‎داند...
-----------------------------------------------
متصدیانى که شرعا و عقلا تولیت و تصدى امر‏ ‏اجتماعى را از دست داده اند، خود به خود از مقام خود معزولند و تصدى آنان‏ ‏هیچ گونه مشروعیتى ندارد; و چنانچه به زور یا فریب و تقلب بر آن منصب‏ ‏بمانند، مردم باید عدم مشروعیت و مقبولیت آنها را در نزد خود و برکنارى آنان از‏ ‏آن منصب را با رعایت مراتب امربه معروف و نهى ازمنکر و حفظ ترتیب "الاسهل‏ ‏فالاسهل و الانفع فالانفع " و انتخاب مفیدترین و کم هزینه ترین راه ممکن ابراز‏ ‏داشته و بخواهند. بدیهى است که این وظیفه اى همگانى مى‎باشد که هر کس را‏ ‏اعم از خواص و عوام جامعه به اندازه آگاهى و توانایى که دارد فرامى خواند و‏ ‏کسى نمى تواند به بهانه اى از عمل به آن شانه خالى کند، و خواص جامعه که از‏ ‏همه به شرع و قانون آگاهتر و تواناترند و از نفوذ کلمه و اعتبار بیشترى‏ ‏برخوردارند مسئولیتى خطیرتر دارند و باید با اتحاد و همفکرى و ایجاد احزاب و‏ ‏تشکیلات و تجمعات خصوصى و عمومى به دیگران اطلاع رسانى کرده و راه‏ ‏چاره را به آنها بنمایانند...4
--------------------------------------------------
-------------------------------------------------
-(کدیور):آیا تمسک به جملاتى از قبیل "حفظ نظام از اوجب واجبات است "‏ ‏مجوز تجاوز به حقوق مشروع مردم و زیر پانهادن بسیارى از ضوابط اخلاقى‏ ‏و محکمات شرعى از قبیل صداقت و امانتدارى است ؟ آیا به بهانه حفظ‏ ‏"مصلحت نظام " مى‎توان از اجراى اصل اصیل "عدالت " - که صفت ممیز فقه‏ ‏سیاسى تشیع در طول تاریخ بوده است - صرف نظر کرد؟ اگر برخى‏ ‏متصدیان ، مصلحت نظام را با مصلحت شخصى خود اشتباه گرفته باشند و بر‏ ‏تشخیص خطاى خود اصرار کنند، وظیفه شرعى مومنان چیست ؟
------------------------------------------------
- حفظ نظام به خودى خود نه موضوعیت دارد و نه وجوب آن وجوب‏ ‏نفسى مى‎باشد! به ویژه اگر مقصود از "نظام " شخص باشد. نظامى که گفته مى‎شود:‏ ‏"حفظ آن از اوجب واجبات است " نظامى است که طریق و مقدمه و بر پا کننده ‏ ‏عدل و اجراء فرائض شرعى و مقبولات عقلى باشد و وجوب حفظ آن هم تنها‏ ‏وجوب مقدمى خواهد بود. بنابراین با توجه به این نکته ، تمسک به جمله "حفظ‏ ‏نظام از اوجب واجبات است " به هدف توجیه و صحه گذارى بر امور متصدیان و‏ ‏کارگزاران و عدالت نمایى کار آنان براى دیگران در حقیقت تمسک به عام در‏ ‏شبهه مصداقیه و میان دعوا نرخ تعیین کردن و تنها به قاضى رفتن است ; که اگر‏ ‏چنین تمسکى از روى ناآگاهى باشد باید طبق مراتب امربه معروف و نهى ازمنکر‏ ‏با آن معامله نمود.

‏ ‏از طرف دیگر بدیهى است که با کارهاى ظالمانه و خلاف اسلام نمى توان نظام‏ ‏اسلامى را حفظ یا تقویت نمود، زیرا اصل نیاز به نظام براى اجراى عدالت و‏ ‏حفظ حقوق ، و در یک کلمه اجراى احکام اسلامى است ; پس چگونه متصور‏ ‏است با ظلم و جور و کارهاى خلاف اسلام ، نظام عادلانه و اسلامى را حفظ و‏ ‏تقویت نمود؟ حاکمیتى که بر اساس چماق و ظلم و تجاوز به حقوق دیگران و‏ ‏تصرف غاصبانه و تغییر در آراء آنان و کشتن و بستن و بازداشت و شکنجه هاى‏ ‏قرون وسطى و استالینى و ایجاد خفقان و سانسور روزنامه ها و اخلال در وسائل‏ ‏ارتباطى و زندانى کردن عقلاء و نخبگان جامعه به بهانه هاى واهى و تحمیل‏ ‏اعتراف به امور خلاف واقع به ویژه در زندان نزد شرع و عقل و عقلاء جهان‏ ‏محکوم و بى ارزش است ، و بر حسب اخبار معتبره وارده از اهل بیت عصمت و‏ ‏طهارت (ع ) اقرار و اعتراف در زندان یک ذره اعتبار شرعى و قانونى ندارد و‏ ‏نمى تواند ملاک حکم باشد. (وسائل ، کتاب الاقرار، باب 4; و ابواب حد السرقة ،‏ ‏باب 7).
---------------------------------------------
‏مردم رشید ایران نیز از حقیقت این اعترافات که نمونه هاى آنها در تاریخ‏ ‏حکومت هاى فاشیستى و کمونیستى ثبت است کاملا آگاه مى‎باشند و مى‎دانند این‏ ‏اعترافات و مصاحبه هاى ساختگى تلویزیونى با زور و شکنجه و تهدید در جهت‏ ‏پنهان نمودن ظلم ها و بى عدالتى ها و تحریف چهره اعتراضات مسالمت آمیز و‏ ‏قانونى مردم ، از فرزندان به بند کشیده آنان گرفته مى‎شود.

‏ ‏و مسئولین مربوطه بدانند که آمر و متصدى و مباشر گرفتن این گونه اعترافات و‏ ‏مصاحبه هاى دروغ گناهکار و مجرمند و شرعا و قانونا مستحق تعزیر خواهند بود.‏ ‏کشور متعلق به مردم است نه مال من و شما، و تصمیم از ناحیه آنان مى‎باشد، و‏ ‏متصدیان امور خدمتگزار مردم مى‎باشند. مردم باید بتوانند با تجمعات آزادانه و‏ ‏تبلیغات کتبى و شفاهى از حقوق خویش دفاع کنند. شاه هنگامى صداى انقلاب‏ ‏مردم را شنید که دیگر دیر شده بود. امید است متصدیان امور نگذارند به آنجا‏ ‏برسد، بلکه هرچه زودتر در برابر خواسته هاى ملت خویش انعطاف پیدا کنند،‏ ‏جلو ضرر را از هرجا بگیریم به نفع خواهد بود...
-------------------------------------------------
جور، مخالفت عمدى با احکام شرع و موازین عقل و میثاقهاى ملى است‏ ‏که در قالب قانون در آمده باشد; و کسى که متولى امور جامعه است و بدین گونه‏ ‏مخالفت مى‎ورزد جائر و ولایتش جائرانه است ; و تشخیص چنین ولایتى در‏ ‏درجه اول بر عهده خواص جامعه یعنى عالمان دین آشنا و مستقل از حاکمیت و‏ ‏اندیشمندان جامعه و حقوقدانان و آگاهان از قوانین مى‎باشد که هم به احکام و‏ ‏موازین عقل و قوانین حاکم آشنایند و هم با قرائن و شواهد اطمینان آور به‏ ‏مخالفت عمدى با آنها پى برده و مى‎توانند آن را مستدل کنند. مشروط بر این که از‏ ‏هرگونه نفوذ حاکمیت و ملاحظات خطى و سیاسى آزاد و مستقل باشند.

‏ ‏و در درجه دوم بر عهده عموم مردم است که به اندازه آگاهى خود از آن احکام و‏ ‏قوانین و با مرتکزات دینى و عقلى خود و رو در رویى مستقیم با موضوعات و‏ ‏مشکلات دینى ، فرهنگى ، اقتصادى ، سیاسى ، مخالفت عمدى حاکمان را با شرع‏ ‏و قانون لمس کرده و احساس نمایند... 5
------------------------------------------------
------------------------------------------------
جنبش سبزدر داخل کشور‏ ‏توانسته است فرهنگ مسالمت آمیز مطالبه حقوق تضییع شده اقشار‏ ‏وسیعی از مردم در انتخابات و حوادث پس از آن را تا حد زیادی نهادینه‏ ‏کند و از طرفی ماهیت خشن جناح تندرو و سرکوبگر را به خوبی افشا‏ ‏نماید...
------------------------------------------------
- از جمله عواملی که ممکن است مانع گسترش جنبش به حق‏ ‏مردم شود، یکی شعارهای انحرافی ساختارشکن و عکس العمل های‏ ‏نامناسبی است که به سوژه ای برای سرکوب مردم توسط جناح تندرو‏ ‏تبدیل خواهد شد. جنبشی که خواسته های منطقی و مشروع و قانونی دارد و‏ ‏می‎تواند آنها را به شکل مسالمت آمیز و معقول مطرح کند، نباید احیانا‏ ‏گرفتار رفتارهای عکس العملی در برابر خشونت ها و سرکوبگری ها شود و‏ ‏بسا شعارهایی را مطرح کند و یا واکنش هایی را از خود نشان دهد که در‏ ‏نهایت مطابق خواسته جناح تندرو حاکمیت و به نفع آنان باشد; و چه بسا‏ ‏این مسائل توسط ایادی آنان جهت انحراف نهضت به وجود می‎آید،‏ ‏چنانچه بارها مردم بعینه نیروهای آنها را در حال تخریب اماکن و اموال‏ ‏عمومی و شخصی دیده اند...
-----------------------------------------------
عامل دیگر، انتظار پیروزی زودرس و عجولانه است . جنبش مذکور‏ ‏نباید در رسیدن مردم به حقوق خود، عجله وبی حوصلگی نشان دهد. صبر‏ ‏بر شدائد و مصائب و مقاومت در راه حق و امر به معروف و نهی از منکر و‏ ‏همچنین مقاومت برای احقاق حقوق ، از آموزه های مهم دینی است که در‏ ‏قرآن و روایات روی آن تأکید فراوان شده است ...
-----------------------------------------------
‏عامل سوم ، اختلاف سلیقه ها در روش احقاق حقوق و امر به معروف و نهی‏ ‏از منکر است که می‎تواند آسیب جدی به نهضت و حرکت مردم وارد نماید.‏ ‏در این راستا شخصیت های معتمد مردم و مؤثر در جنبش می‎توانند با‏ ‏شفاف سازی خواسته های قانونی و شرعی مردم و تفاهم کامل با یکدیگر‏ ‏مانع بروز عوامل مذکور و موجب تقویت حرکت های مردمی و مصونیت‏ ‏آن از آسیب های محتمل باشند...
-----------------------------------------------
انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار وشناخته شده و‏ ‏محکومیت های سنگین برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت... 6
----------------------------------------------
----------------------------------------------
‏حاکمیت تاکنون چه نفعى از بحرانى که به وجود آورد برده است ؟ جز این که اکثریت قاطع مردم عزیز را ناراضى و‏ ‏خشمگین نموده و فاصله خود را با آنان بیش از پیش کرده و جایگاه نظام جمهورى اسلامى را در دنیا ضعیف نمود و‏ ‏حساسیت و بدبینى بسیارى از مردم کشورهاى دیگر و سازمانهاى جهانى حقوق بشر را بیش از پیش برانگیخته است ؟...
----------------------------------------------
تصمیم گیرندگان حوادث و فجایع اخیر آیا تجربه حکومت شاه و سایر رژیم هاى استبدادى را از یاد برده اند؟ مگر رژیم‏ ‏شاه با ایجاد خفقان و رعب و سرکوب آزادى خواهان و سانسور رسانه ها و زندانى و شکنجه نمودن فعالان سیاسى و‏ ‏معترضین و اعتراف گیرى از آنان و پرونده سازى و تبلیغات دروغ توانست در مقابل موج اعتراضات و نارضایتى هاى‏ ‏مردم مقاومت کند؟...
---------------------------------------------
چرا عقلاى قوم کارها را به دست یک عده افراد نامتعادل و اسیر توهمات و تمایلات خطى و گروهى داده اند، تا همه چیز‏ ‏و از جمله مشروعیت نظامى که تاکنون براى آن این همه سرمایه گذارى شده است را زیر سوال ببرند و زمینه بدبینى و‏ ‏بى اعتقادى به اصل اسلام و انقلاب را بین نسل جوان تقویت نمایند و آنان را نسبت به حاکمیت دینى متزلزل سازند؟...
--------------------------------------------------
چرا نیروهاى نظامى و انتظامى و بسیج را به برادرکشى و سرکوب مردم وامى دارند؟ آیا هدف از تشکیل سپاه و بسیج براى‏ ‏برادرکشى و سرکوب مردم بود؟...
‏این جانب مجددا به تصمیم گیرندگان تذکر و هشدار مى‎دهم تا بحران کنونى عمیق تر نشده و رشته کارها از دست آنان‏ ‏خارج نگشته ، عقل و شرع و منطق را حکم قرار دهند و موجبات و عوامل این بحران و نارضایتى مردم را از بین ببرند و‏ ‏عملا پاسخى معقول و قانع کننده به مردم بدهند، و توجه داشته باشند که مردم ایران بسیار فهیم و دانا هستند و اگر‏ ‏خطاکاران واقعا مجازات نشوند قانع نمى شوند... 7
---------------------------------------------------
‏آقایانی که متصدی امور هستند ببینند حضرت مولا امیرالمؤمنین (ع ) به‏ ‏مالک اشتر چه می‎گویند. ایشان در نامه 53 نهج البلاغه به مالک اشتر‏ ‏می‎فرماید: "با مردم با محبت برخورد کن و آنها را از ته دل و قلبت دوست‏ ‏بدار، به آنها رحم کن و لطف داشته باش؛ و نسبت به مردم مانند یک درنده که‏ ‏آنها را می‎درد و خوردن گوشت آنها را غنیمت می‎شمارد مباش . - این کنایه‏ ‏از این است که آنها را تحقیر نکن و آنها را نشکن. - چون مردم دو دسته اند: یا‏ ‏برادر دینی و مسلمان تواند یا مانند تو انسانند - معلوم می‎شود انسان احترام‏ ‏دارد و باید احترامش حفظ شود. - و اگر آنها لغزشی داشتند و خطایی‏ ‏کردند، یا عمدا یا از روی خطا، آنها را عفو کن همان گونه که انتظار داری‏ ‏خداوند تو را عفو کند."...
------------------------------------------------
وقتی بخواهید به مردم زور بگویید، آنها هم زیر بار زور نمی روند و این باعث‏ می شود همیشه درگیری باشد، در نتیجه کشور بحرانی می شود و اختلاف پیش می آید. این که شعارهای تند سر بدهید و مردم را تهدید کنید این کار غلطی‏ ‏است ...
-----------------------------------------------
‏مرحوم آیت الله خمینی واقعا به این کشور خدمت کردند، انقلاب کار ایشان‏ ‏بود و ایشان رهبر انقلاب بودند; البته معصوم نبودند و اشتباه هم داشتند؛ و‏ ‏نوع مردم قدردان ایشان هستند; ولو این که مردم با من و امثال شما مخالف‏ ‏باشند ولی مرحوم امام را مردم قبول دارند. حالا یک کسی در یک جایی کار‏ ‏خلافی کرد و عکس ایشان را پاره کرد، این را ما بیاییم در بوق و کرنا کنیم کار‏ ‏صحیحی نیست . چرا که با این کار دارید آبروی ایشان را می‎برید و‏ ‏می‎فهمانید که ملت ایران این گونه اند که عکس امام خمینی را هم پاره‏ ‏می‎کنند. اصلا نباید سر و صدای آن را بلند می‎کردید...
-----------------------------------------------
پیداست که از اسم ایشان می‎خواهید استفاده ابزاری‏ ‏کنید...
-----------------------------------------------
مردم باید آزاد باشند و حرفشان را بزنند. از اول انقلاب مرحوم امام‏ ‏می‎گفتند و ما هم به تبع ایشان می‎گفتیم : "استقلال، آزادی ، جمهوری‏ ‏اسلامی ." آزادی یعنی مردم آزاد باشند، نه این که دولت آزاد باشد هر کاری‏ ‏دلش خواست انجام دهد اما مردم نتوانند حرفشان را بزنند...
------------------------------------------------
آقایانی که می‎گویند "حفظ نظام واجب است " حفظ‏ ‏نظام از واجبات نفسی نیست بلکه حفظ نظام وجوب مقدمی دارد. حفظ‏ ‏نظام برای این است که در سایه نظام دستورات اسلام را اجرا کنیم ، نه این که‏ ‏دستورات اسلام را زیر پا بگذاریم به اسم حفظ نظام ; که این کار غلطی‏ ‏است ... 8
------------------------------------------------
راهی که مسئولین و تصمیم گیرندگان نظام در پیش‏ ‏گرفته اند جز به ضرر دین و دنیای خودشان و مردم نخواهد بود. تمکین به‏ ‏همه اصول قانون اساسی و به رسمیت شناختن حقوق ملت و عمل به آن‏ ‏بهترین راه برای نشان دادن حسن نیت حاکمیت است . انحصارطلبی و‏ ‏خودمحوری و استبداد و اعمال خشونت در مقابل مردم ، و محاکمات‏ ‏غیر شرعی و غیر قانونی فعالان سیاسی خدمتگزار و شناخته شده و‏ ‏محکومیت های سنگین برای آنان ، عاقبتی جز انزوای بیشتر کشور و نظام در‏ ‏دنیا و فاصله گرفتن بیشتر مردم از حاکمیت و تخریب و مشوه نمودن چهره‏ ‏اسلام مظلوم و در نهایت غضب و خشم خداوند را به دنبال نخواهد داشت .‏ ‏امیدوارم مسئولین مربوطه هرچه زودتر مسیر باطل خود را اصلاح نمایند‏ ‏و رضایت خالق و خلق را تحصیل نمایند . 9
والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته .
----------------------------------------------
این جملاتی که فضای نوشتارمارا منور ساخت قسمت هایی از سخنان بدیع و روشنگرانه شیخ مظلوم، پدر معنویمان آیت الله العظمی منتظری بود که نگارنده به مناسبت رحلت این عالم ربانی و فقیه حق طلب ،فراهم آورد.درپایان بخشهایی از گفتارها و نوشتارهای شهید مجاهد،روحانی نستوه،محمد منتظری را در اختیار خوانندگان عزیز قرارمی دهم!


با توأم باد سحر
با توأم باد صبا
با تو اى باد خروشنده طوفان آسا
اى خروش همه عمر
با تو مى‏گویم من
قصه غصه این سوگ بزرگ
شرح این غصه سوگ
با چه کس باید گفت؟
با کدامین دل شیرنده شیر
شرح این قصه جانسوز تواند گفتن
خزر از غصه بخشکید و کویر
آن چنان گریه‏کنان، گریه‏آلود
آسمان نیز خدا مى‏داند
که چه سان بغض‏کنان مى‏غرید
ببر اى باد صبا
ببر اى باد سحر
این پیامى که شهیدان دادند
که ز هر قطره این خون که فرو افکندند
لاله‏ها مى‏روید
و زمین پرلاله
و شود تازه‏تر از تازه درختى که محمد بنشاند

"مى‏گویند انقلاب فرزندان خودش را مى‏خورد، وقتى یک جا انقلاب مى‏شود بعد به جاى این که‏ضدانقلابیون از بین بروند انقلابیون خنثى مى‏شوند و از بین مى‏روند. این انقلاب نیست که فرزندان‏خودش را مى‏خورد، جاسوسان و فرصت‏طلبان لباس عوض کرده که شعارهاى افراطى به نفع‏انقلاب مى‏دهند، اینها هستند که توده‏ها را فریب مى‏دهند و فرزندان انقلاب را مى‏خورند"

"نیروهاى طاغوتى و اهل شرّ و شیطانهاى انسى، انسانها را شناسایى مى‏کنند، خوبان ملل را یا نابودمى‏سازند و یا به انواع مشکلات مبتلا مى‏سازند تا از اهداف اصولى و حق‏طلبانه بازداشته شوند و دراین رابطه از هیچ اتهام، ناجوانمردى، تزویر و دروغ باک ندارند."

"آزادى - استقلال - جمهورى اسلامى، سه واحد جداى از یکدیگر نیستند بلکه در کنار هم و با تلفیق‏و تأثیرپذیرى از یکدیگر در واقع حقیقت یگانه‏اى را شکل مى‏دهند. اگر یکى از این سه شعار نادیده‏گرفته شود، در خط غیراسلامى گام برداشته‏ایم."

" انقلابها پس از پیروزى به نهادها و مؤسسات تبدیل مى‏شوند. براى مصون بودن از این خطر بایددائماً انقلاب کرد. این فلسفه تشیّع است که هر وقت دیدیم ضوابط عمل نمى‏شود باید انقلاب کرد.در هر شرایط مطلوبى، شرایط مطلوب‏تر و بهتر از آن وجود دارد. بنابراین ما در هر شرایط نباید قانع‏بشویم."

و از اینجاست که همین فرصت‏طلبان و کادرهاى فاسد و مفسد رهبران انقلاب را معصوم جلوه‏مى‏دهند و هر کس اشکالى کند فوراً همین ناکسان، با ادعاى طرفدارى از رهبران به شکل افراطى‏خود را جلوه مى‏دهند و قفلها بر دهانها مى‏زنند و با ترویج افراطى وحدت نفاق‏آلود مى‏خواهندمواضع خود را مستحکم کنند؛ و انقلابیون اصیل را به طرق گوناگون از صحنه به در مى‏سازند."10
------------------------------------------
1.دیدار با شورای مرکزی ادوارتحکیم وحدت5/2/87
2.پیشین.11/8/86
3.توصیه به دانشمندان و پژوهشگران11/10/87
4.دیدار با شاخه جوانان و دانشجویان مجمعنیرو های خط امام14/8/87
5.جلسه گفت و گو با محسن کدیور10/4/88
6.پاسخ به پرسش هایی پیرامون جنبش سبز.آذر88
7.پاسخ به نامه جمعی از نخبگان و شخصیت های سیاسی7/5/88
8.پیرامون سوءاستفاده ابزاری و سیاسی از پاره کردن عکس حضرت امام مدظله العالی25/9/88
9.درجواب به پرسش هایی پیرامون جنبش سبز.آذر88
10 به مناسبت شهادت محمدمنتظری
موج چهارم// صداي معلم
Share/Bookmark

خواهرزاده مهندس موسوی شهید شد

پارلمان‌نیوز: ظهر امروزيك شنبه(روز عاشورا) سیدعلی حبیبی موسوی خامنه خواهرزاده مهندس میرحسین موسوی و پدر دو فرزند در حوادث تلخ عاشورای حسینی در تهران به شهادت رسید.



به گزارش پایگاه خبری فراکسیون خط امام(ره)مجلس«پارلمان‌نیوز»، خواهرزاده 35ساله مهندس موسوی ظهر امروز در میدان انقلاب از ناحیه قلب هدف گلوله قرار گرفت و بعد از انتقال به بیمارستان ابن سینا واقع در فلکه دوم صادقیه به شهادت رسید.
هم‌اکنون مهندس میرحسین موسوی، والدین این شهید جنبش سبز و جمعی از شخصیت‌های سیاسی در این بیمارستان حاضر هستند.
--------------------------------------------------

ایرنا نوشت:
جسد سید علی حبیبی موسوی از کشته شدگان اغتشاشات روز عاشورای تهران به همراه سایر کشته شدگان به منظور تکمیل تحقیقات کالبدشکافی و پلیسی و یافتن سرنخ های بیشتر از این حادثه مشکوک نگهداری می شود.
-------------------------------------------------
خبر تكميلي

نحوه به شهادت رسيدن سيدعلی موسوی حبيبی، خواهرزاده ميرحسين موسوی، خبری از محسن مخملباف


سيدعلی موسوی حبيبی از چندين روز قبل تلفنی بارها تهديد به قتل شده است. خانواده او از اين تهديدها با خبر بوده اند و برايش ابراز نگرانی می کرده اند.


امروز "عاشورا" يک پاترول جلوی در خانه آن ها ابتدا چندين نفر را جلوی چشم سيد علی موسوی زير می گيرد، بعد از درون پاترول ۵ نفر از نيروهای امنتی پياده می شوند و يکی از آن ها از نزديک ترين فاصله با کلت به سينه سيد علی موسوی شليک می کند طوری که گلوله از پشت او خارج می شود. بعد آن ۵ نفر با پاترول سراسيمه می گريزند.


برادر زن سيد علی او را به بيمارستان می رساند اما قبل از آن که سيد علی موسوی به بيمارستان برسد به شهادت نائل می شود.


امشب نيروهای امنتی به بيمارستان رفته اند و گفته اند جسد سيد علی موسوی را با خود به پزشکی قانونی کهريزک می بريم.
و خانواده شهيد را تهديد کرده اند که حق برگزاری مراسم را ندارند. (احتمال آن وجود دارد که شبانه پيکر او را مخفيانه به خاک بسپارند تا مانع از مراسم تدفين او شوند.)
سيد علی موسوی پدر ۲ فرزند است. او صاحب يک دختر ۱۷ ساله و يک پسر ۷ ساله است. ابراهيم موسوی برادر او پيش از اين در جنگ شهيد شده است.
خانواده شهيد موسوی معتقدند اين يک ترور از قبل طراحی شده است برای فشار آوردن به مهندس ميرحسين موسوی و فاميل او.
از آنجا که حکومت پيکر شهدای عاشورا را برای جلوگيری از مراسم تدفين ربوده است، مردم ايران در هر کجا مراسم بزرگداشت شهدای ربوده شده عاشورای امسال را در خيابان ها برگزار خواهند کرد. در همان محورهای عاشورا.




عکس حاضر مربوط است به سيد علی موسوی و دايی اش (مهندس ميرحسين موسوی) که روز جمعه يک هفته قبل از روز قدس امسال گرفته شده است.


محسن مخملباف

يکشنبه عاشورای ۸۸
Share/Bookmark