با کودکان تیزهوش چگونه رفتار کنیم؟
بر خلاف آنچه تصور میشود کودکان تیزهوش و با استعداد الزاما در زمینه تحصیل موفقتر از سایرین نخواهند بود. درحقیقت این گروه از دانشآموزان به علت داشتن هوش غیرعادی، اغلب با مشکلات بسیار زیادی مواجه میشوند. برای اینکه بتوانیم از استعدادهای بالقوه دانشآموزان تیزهوش به خوبی و در مسیر درستی استفاده کنیم باید بتوانیم به شناخت کاملی درباره آنچه سبب عدم تمرکز و در نتیجه عدم موفقیت آنها میشود دست یابیم تا به کمک آن نیازمندیهای غیر معمول آنها برای یادگیری را فراهم کنیم. یکی از رایجترین و متداولترین مشکلاتی که کودکان تیزهوش و اطرافیان آنها با آن مواجه هستند این است که معمولا این کودکان بسیار مورد توجه هستند. توجه بیش از حد سبب میشود که آنها تصور کنند برای کسب موفقیت اصلا نیازی به کوشش و فعالیت ندارند. اگر چه معمولا این گروه از کودکان در مقاطع تحصیلی پایینتر نیاز به تلاش زیادی برای یادگیری ندارند، اما با ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر و افزایش حجم و محتوای مطالب درسی معمولا با مشکل مواجه میشوند. چرا که اغلب برای یادگیری تلاش نمیکنند و یا اینکه اساسا با توجه به این که پیش از این یادگیری را تجربه نکردهاند با روش صحیح درس خواندن آشنا نخواهند بود. به عبارت دیگر این افراد معمولا نمیتوانند لزوم تلاش و کوشش برای انجام برخی از کارها را به آسانی بپذیرند. اگر میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش برای یک دوره زمانی طولانی پایینتر از حد متوسط باشد، استعدادهای بالقوه آنها توسط معلم شناخته نخواهد شد و در نتیجه چنین دانشآموزانی انگیزههای تشویقی لازم برای رسیدن به موفقیت را نخواهند داشت و بنابراین به تدریج تمایل به یادگیری در آنها کاهش خواهد یافت. آنها معمولا در انجام تکالیف مدرسه تنبلی کرده و حتی با مشکلات رفتاری مواجه میشوند. پسرهای تیزهوش در چنین شرایطی اغلب پرخاشگر و سلطهجو میشوند و کلاس درس را به تمسخر میگیرند. این در حالی است که واکنش دختران تیزهوش اندکی متفاوت است، آنها در چنین شرایطی مضطرب و نگران شده و به اختلالات روانتنی مانند دل درد مبتلا میشوند. برای جلوگیری از چنین پیامدهایی باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ضریب هوشی تنها یکی از عوامل و عناصر موجود در دستورالعمل تعیین شده برای کسب موفقیت است و عوامل متعددی در پیشرفت دانشآموزان تاثیرگذار خواهد بود که از میان آنها میتوان به انگیزه، توانمندیهای اجتماعی و حمایت خانواده، دوستان و معلمان اشاره کرد. با تاکید بر اهمیت پشتکار و سختکوشی میتوان از گرفتار شدن کودکان در دام تنبلی و سستی جلوگیری کرده و آنها را در مسیر رسیدن به موفقیت راهنمایی کرد.
منبع: جام جم دنیای حرفه و فن / نوشته هاي معلمي در تركيه
بر خلاف آنچه تصور میشود کودکان تیزهوش و با استعداد الزاما در زمینه تحصیل موفقتر از سایرین نخواهند بود. درحقیقت این گروه از دانشآموزان به علت داشتن هوش غیرعادی، اغلب با مشکلات بسیار زیادی مواجه میشوند. برای اینکه بتوانیم از استعدادهای بالقوه دانشآموزان تیزهوش به خوبی و در مسیر درستی استفاده کنیم باید بتوانیم به شناخت کاملی درباره آنچه سبب عدم تمرکز و در نتیجه عدم موفقیت آنها میشود دست یابیم تا به کمک آن نیازمندیهای غیر معمول آنها برای یادگیری را فراهم کنیم. یکی از رایجترین و متداولترین مشکلاتی که کودکان تیزهوش و اطرافیان آنها با آن مواجه هستند این است که معمولا این کودکان بسیار مورد توجه هستند. توجه بیش از حد سبب میشود که آنها تصور کنند برای کسب موفقیت اصلا نیازی به کوشش و فعالیت ندارند. اگر چه معمولا این گروه از کودکان در مقاطع تحصیلی پایینتر نیاز به تلاش زیادی برای یادگیری ندارند، اما با ورود به مقاطع تحصیلی بالاتر و افزایش حجم و محتوای مطالب درسی معمولا با مشکل مواجه میشوند. چرا که اغلب برای یادگیری تلاش نمیکنند و یا اینکه اساسا با توجه به این که پیش از این یادگیری را تجربه نکردهاند با روش صحیح درس خواندن آشنا نخواهند بود. به عبارت دیگر این افراد معمولا نمیتوانند لزوم تلاش و کوشش برای انجام برخی از کارها را به آسانی بپذیرند. اگر میزان موفقیت تحصیلی دانشآموزان تیزهوش برای یک دوره زمانی طولانی پایینتر از حد متوسط باشد، استعدادهای بالقوه آنها توسط معلم شناخته نخواهد شد و در نتیجه چنین دانشآموزانی انگیزههای تشویقی لازم برای رسیدن به موفقیت را نخواهند داشت و بنابراین به تدریج تمایل به یادگیری در آنها کاهش خواهد یافت. آنها معمولا در انجام تکالیف مدرسه تنبلی کرده و حتی با مشکلات رفتاری مواجه میشوند. پسرهای تیزهوش در چنین شرایطی اغلب پرخاشگر و سلطهجو میشوند و کلاس درس را به تمسخر میگیرند. این در حالی است که واکنش دختران تیزهوش اندکی متفاوت است، آنها در چنین شرایطی مضطرب و نگران شده و به اختلالات روانتنی مانند دل درد مبتلا میشوند. برای جلوگیری از چنین پیامدهایی باید این موضوع را مورد توجه قرار داد که ضریب هوشی تنها یکی از عوامل و عناصر موجود در دستورالعمل تعیین شده برای کسب موفقیت است و عوامل متعددی در پیشرفت دانشآموزان تاثیرگذار خواهد بود که از میان آنها میتوان به انگیزه، توانمندیهای اجتماعی و حمایت خانواده، دوستان و معلمان اشاره کرد. با تاکید بر اهمیت پشتکار و سختکوشی میتوان از گرفتار شدن کودکان در دام تنبلی و سستی جلوگیری کرده و آنها را در مسیر رسیدن به موفقیت راهنمایی کرد.
منبع: جام جم دنیای حرفه و فن / نوشته هاي معلمي در تركيه
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر