۱۳۸۸ اسفند ۲۳, یکشنبه

اهميت فلسفه آموزش و پرورش در تربيت معلم براي توسعه پايدارآموزش(بخش سوم)

 
نويسنده : توران آكمن اركيليچ. دانشگاه آناتولي- تركيه
  مترجم : واحد ترجمه كانون صنفي معلمان ايران
هستي گرايي(اگزيستانسياليسم)

 هستي گرايي به تفسیر شخصی از جهان باور دارد. این مکتب،بر دیدگاهی بنا گرديده که به برداشت فردی از واقعیت ، حقیقت و خوبی معتقد است. در نتیجه ، مدرسه ها برای کمک به کودکان در شناخت خودشان و جایگاهشان در جامعه بوجود می آیند. دانش آموزان چیزهایی را می آموزند که می خواهند و موضوعات مورد بحث در کلاس را آزادانه برمی گزینند.
از نظر برنامه ریزی درسی ، روش های تدریس ، مدیریت کلاس درس ، ارزشیابی و نقش معلم، ویژگی های اصلی اين فلسفه را می توان به صورت جدول زیر ارائه نمود:

 جدول 3 : ويژگي هاي بنيادي هستي گرايي

برنامه درسی
روش تدریس
مدیریت کلاس درس
ا رزشیابی
نقش معلم
دانش آموز محور -- فردگرا- انسان گرا - آگاهی از هستی و نیستی
 ارزش گذاری- تصمیم سازي- روش سقراطی (مناظره)-غير دستوري- خود انگیخته- انسان گرایانه
- مشارکت آزادانه در کلاس- رعایت حریم خصوصی-- خشونت پرهیز-- فضای دموکراتیک و قابل انعطاف
ارزشیابی نظری
ارتباط دهنده- محل وثوق- ذهن گرا- زمینه ساز اندیشه ورزی- درون نگر

تجربه گرایی

  تجربه گرایی براین باور است که همه چیز به طور مداوم درحال تغییر است. از این ديد، واقعیت آ ن چیزی است که شما تجربه می کنید؛ حقیقت آن چیزی است که اکنون باور داریم و خوبی از تصمیمات گروهی سرچشمه می گیرد. بنابراین مدرسه ها به وجود می آیند برای کشف و توسعه ی جامعه ای که درآن زندگی می کنیم. دانش آموزان تجربیات اجتماعی را فرا می گیرندو مسئله ها را حل می کنند.
از نقطه نظر برنامه درسی ، روش های تدریس ، مدیریت کلاس درس ، ارزشیابی و نقش معلم، ویژگی های اصلی اين فلسفه را می توان به صورت جدول زیر ارائه نمود:
 جدول 4 : ويژگي هاي بنيادي تجربه گرايي

برنامه درسی
روش تدریس
مدیریت کلاس درس
ا رزشیابی
نقش معلم
توسعه گرا
حل مسئله- پرسش چارچوب
 مشارکتی
تحقیق
کمک و مشاوره  به یادگیرندگانی که می خواهند به طور فعال درحال
کشف و تجربه جهان باشند



پیشرفت گرایی

پیشرفت گراها معتقدند آموزش و پرورش باید بیش از معلم و محتوا( کتاب)، بردانش آموز متمرکز شود. این فلسفه ي آموزشی تاکید می کند، دانش آموز باید ایده ها را با تجربه فعال بیازماید.
یادگیری، ریشه در پرسش هاي یادگیرندگان دارد؛پرسش هايي كه از تجربه آن ها در محیط زندگی برمی خیزد. این نوع یادگیری فعال است نه منفعل. یادگیرنده حل کننده مسئله و انديشمندي است که معنا را از راه تجربه شخصی خویش درمسایل مادی و معنوی در می یابد. معلمان کارآمد زمینه تجربه اندوزی را فراهم می آورند آن چنان که دانش آموزان با عمل کردن، بیاموزند.محتوای برنامه درسی براساس علاقه و پرسش های دانش آموزان تدوین می شود. نظریه پردازان پیشرو این مکتب : جان دیویی، ویلیام. اچ کیل پاتریک، جان چایلدز ، نکات اساسی این مکتب را به صورت زیر خلاصه نموده اند.
آموزش باید خود زندگی باشد نه آمادگی برای آن و یادگیری باید بطور مستقیم به علاقه دانش آموز مربوط باشد. یادگیری از طریق حل مسئله باید برالقاء موضوع درسی اولویت داشته باشد. از نقطه نظر برنامه درسی ، روش های تدریس ، مدیریت کلاس درس ، ارزشیابی و نقش معلم، ویژگی های اصلی اين فلسفه را می توان به صورت جدول زیر ارائه نمود:

جدول 5 :ويژگي هاي بنيادي پيشرفت گرايي

برنامه درسی
روش تدریس
مدیریت کلاس درس
ا رزشیابی
نقش معلم
محوریت داشتن تجربه درموضوعات یادگیری
روش پروژه - فعالیت های گروهی - محوریت اندیشه جمعی
انتقادی- حل مسئله ، تصمیم سازي وشبكه اي

فرآیند دموکراتیک - کودک محور- ارزيابي مهارت ها
 
فرآیند جهت دار- نمایان گرپیشرفت
معلم به عنوان تسهیل گر- مدیر یادگیری-- سرگروه و همکار در یادگیری


 برای مطالعه ی بخش های ۱و۲و۳ نگاه کنید به آرشیو اندیشه :


Share/Bookmark

هیچ نظری موجود نیست: